Notes |
- Skipsfører. Overtok Nørholmen i 1802 etter auksjon og skifte etter Knud Carlsen, morens andre ektemann. Tellef ble eneeier etter at de andre arvingen overdo sine deler til Tellef.
Tellef og Grethe ble ikke boende lenge på Nørholmen, hun synes stedet lå avsides til og ville ut til sjøen. Slik ble det til at Nørholmen ved skjøte av 9. mars 1807 ble overdratt til Jacob Ellefsen. Tellef og familien flyttet til Dannevig og tok navnet Dannevig. Nørholmen forsvant ut av familien etter 150 år fra Samuel Lauritzens tid.
Jacob tok en takst på Nørholmen 25. juni 1808 i tilfelle odelskrav og våningshuset ble verdsatt til 350 rdl. Det er det samme huset som står der i dag (og som Knut Hamsun i sin tid eide).
Under krigsårene (Napoleonskrigen) ble mange norske skip utrustet som kapere. Kaperfarten ble drevet fra mange Sørlandsbyer, særlig Kristiansand og Lillesand, og blant de fremste rederne finner vi Steener Steenersen. I Eide var det hjemmehørende en eneste liten kaper - Dannemark på 2,5 kommerslest og utstyrt med 1 kanon. Den ble bygget i 1809 for Tellef Nielsensregning:
- båt 400 rdl
- kanon 40 rdl
- ammunisjon 21 rdl
- 2 geværer 10 rdl
- 3 sabler 3 rdl.
Fører var Aslak Jensen Brøndum som fikk sitt kaperbrev 25. spril 1809.
Tellef førte en tid Steener Steenersens galeas Constance på 12,5 kommerselest- I desember 1811 skulle han over til Danmark for åhente mat og drikke for julen og kom heldig ned til Aalborg.
Foruten kapteinen besto besetningen av Haaver Haaversen, Jørgen Andreas Christensen Humlesund, Niels Arnesen (fra Bergen) og dreng Ole Olsen Bergstø. Constance lastet inn 150 tønner rug, 108 tønner havre, 24 tønner gryn, 12 tønner malt, 6 tønner smør sammen med 2870 potter brennevin! Skipet satte seil den 18. desember, fikk sydlig liten kuling med regn og kom til Hals på formiddagen den 19. Vinden var gunstig et par dager, men så om ettermiddagen den 21. desember gikk den over til NV og økte til storm med snøbyger. Skipet arbeidet hardt i den grove sjøen og sprang lekk. Besetningen brukte pumpene og øste med bøtter, men i 8-tiden på kvelden trakk den mer vann enn de klarte å få ut. Kl. 4 søndag morgen (22. desember) var dekket under vann og mannskapet gikk i skipsbåten. De slet seg oppover under umenneskelige forhold, innen søndagen var omme dukket Haaver Haaversen under. Ved 10-tiden om aftenen var de ifølge sjøforklaringen '10 mil av Norges land', dvs 40 nm og omtrent halvveis mellom Skagen og Lillesand. De var ytterst medtatte, med så observerte de et større skip og gjorde anskrik. De ble tatt ombord i det som viste seg å være den britiske fregatten Fishgard på 50 kanoner, ført av Franz Maison. Skipslegen tok seg umiddelbart av Haaver, men han var frosset ihjel. De øvrige fikk god pleie og kom seg etterhvet. Etter 12 dagers opphold ble de overf¸rt til det norske skipet Europa på hjemreise til Porsgrunn. Fra dette ble de landsatt ved Hesnes og derfra til Lillesand.
Tellef førte mange skip fra Arendal og hadde økonomiske interesser i mindre fartøy hjemmehørende i Arendal. Hans sønner ble alle sterkt knyttet til sjøen også.
- Tellef var skipsfører og ble tatt som prisonfange i 1810. [5]
- Dannevig, gnr 16 i Eide, ble overtatt av Tellef i mai 1807. Overdragelsen omfattet 1 kalvskinn i Dannevig med hus, skipsringer og fortøyningspåler, samt jordstykket Dybemyr. Prisen var 4200 riksdaler.
Tellef rev de gamle husene og den nåværende hovedgården ble oppført i 1808. Det ble slutt med vertshusdriften; i 1800-årene var det Kalvehagen som hadde vertshusprivilegiene. I 1812 forlangte Jørgen Christian Olsen Dannevig 2700 rdlr på vegne av sin sønn for å frafalle odelsretten. Tellef betalte dette i tre terminer i 1812-14. [6]
|