Notes |
- Lars begynte på Grimstadskip. I 1837 ble han kaptein for Lillesandrederen Johannes Grøgård, sønn av Eidsvoldsmannen, og ble snart en av rederiets mest betrodde menn. I 1845 fikk han kommandoen på Hermes, et skip på 119,5 kommerslest og bygget i Lillesand samme år. Skipet gikk i hovedsak i transatlantisk fart. I 1850 gjorde det en tur fra Lillesand til New York med 130 emmigranter, hvorav 7hadde plass i spesielle passajerlugarer.
Navigasjonsakten ble opphevet 1849 og dette skapte vekstmuligheter for norsk skipsfart. Det begynte å ta seg opp fra 1850. Lars kjøpte Gustava fra Gøteborg. Det var en bark på 133,5 kommerslest, bygget i Sverige og typisk for de mange second-hand skipene som ble solgt derfra til Sørlandet. Gustava gikk for det meste i trelastfart på Nord- og Østersjøen og lå i opplag om vinteren. Larsførte gjerne skipet selv, men undertiden ble det ført av styrmannen, J. Svendsen.
Mens Lars ennå seilte gikk han sammen med sin bror Johannes, som nå var ganske velstående, om å kjøpe briggen Draupner på 99 kommerslester, bygget på Morten Smits Petersens kjent verft i Hasseldalen i Grimstad. Briggen var typisk for skipene på Nord- og Østesjøfart, besetningen besto av kaptein, 1 styrmann, 6 matroser og 1 dreng. Draupner ble ført av rederen Johannes til han 'swallowed the anchor' - dvs sluttet å seile. I 1875 ble Draupner solgt til W.A.Thorsen som hovereder og fører, han hadde skipet til det forliste i Østersjøen i 1880.
Lars ville gjerne skaffe en passende førerpost for sønnen Thorvald og i 1865 reiste han sammen med Lillesandsrederen Hans Jacob Hammer over til Storbritannia for å se på second-hand tonnasje for salg. De britiske rederne konsentrerte seg på denne tiden om linjefart med jernseilskip og dampskip, og kvittet seg med mange av de vanlige lastedragerne.
I Liverpool bestemte de seg for fullriggeren Celuta, bygget i Canada i 1858 og den ble overtatt for 4000 pund.
Lars og Hans Jacob skaffet 2/10 av kapitalen mens fire andre medredere fikk inn med hver sin tiendepart.
Skipet ble seilt hjem til Lillesand og 30. mai 1865 fikk det nytt målebrev på 319,5 kommerselest og var d distriktets største.
- Lars ble i 1837 fører på skonnerten "Aphrodite", eid av konsul Johannes Grøgaard i Lillesand. For samme reder fikk han i 1840 fram til 1845 føre den nybygde briggen "Eros". Da fikk han ansvaret for barken "Hermes" som seilte i langfart. "Hermes" var et godt skip, kobberforsterket med god seilføring og velutstyrte befalslugarer. Skipet var velegnet for emmigranter og i 1850 seilte kaptein Dannevig fra Lillesand med 130 emigranter til New York. [4]
- Da kapteinen hadde gått i land var han noen år "brandmajor", hans oppgave da var å drive brannøvelser med de gamle håndsprøytene "Løven" og "Bolette". I sine siste år var han plaget av alvorlig sykdom så det var lite av hans store hobby, jakt og fiske. [3]
|